× Home Over ons English Helpdesk Registreren Inloggen
VEEL PLEZIER OP HET DRONGO TALENFESTIVAL 2020!

Wat kunnen we leren van Disney, Nintendo en Unilever als we ontlezing tegen willen gaan?

Spreker(s)
Jorien Castelein (Blink)

Omschrijving
Over hoe design denken helpt om leerlingen op school vanuit nieuwsgierigheid te laten lezen.

Veel leerlingen vinden lezen op school saai en zien het nut er niet zo van in. Wetenschappers, leraren, politici en taalprofessionals zien dit met lede ogen aan. Immers, lezen is de basis van al het leren. Lezen is een vliegwiel voor je persoonlijke ontwikkeling. Als je goed kunt lezen, kun je meedoen in de wereld. Waarom lukt het ons toch maar niet om leerlingen op school dit in te laten zien? Waarom krijgen we ze niet goed uit nieuwsgierigheid aan het lezen?

Design denken kan helpen om dit probleem op te lossen. Design denken, ook wel bekend als design thinking of human centered design, is een methodiek voor impactvolle productinnovatie en eind jaren zeventig ontwikkeld binnen Stanford University in Amerika. De grote techbedrijven Apple, Google en Microsoft omarmden de aanpak als eerste. Inmiddels werken tientallen grote multinationals hier mee, van Unilever tot Zara. Blink was in Nederland de eerste educatieve uitgever die de methodiek ging toepassen voor de ontwikkeling van leermiddelen, in co-creatie met leerlingen en leraren.

Interessant voor jou omdat
In deze presentatie laat Jorien Castelein, mede-oprichter en directeur van Blink, aan de hand van concrete voorbeelden zien hoe design denken werkt en hoe de methodiek helpt om leerlingen vanuit nieuwsgierigheid aan het lezen te krijgen en houden.

Type voorstel
DRONGO TALKS

Thema(s)
Hoe krijg je ze aan het lezen?

Wanneer
zaterdag 3 oktober 2020 van 15:00 tot 16:00 uur

Volg ons voor sneak previews en het laatste festivalnieuws

Festivalnieuws >>

Beleef DRONGO >>

Bekijk previews >>

 
ORGANISATIE
Namens Stichting TalenTalenT
HOSTINGPARTNER
 
FOUNDING PARTNERS
 
MAIN PARTNERS
SUPPORTING PARTNER

naar boven